Saavuimme Costa Ricaan lauantain ja sunnuntain välisenä
yönä. Ensimmäinen majapaikkamme oli San Josessa, maan pääkaupungissa. Viihtyisä
ja siisti hotellimme, Hotel Ave del Paraiso, sijaitsi keskustan läheisyydessä
ja se markkinoi itseään ekologisena ja luomua suosivana. Hotellin vieressä oli
myös luomukahvila, ja yleisestikin Costa Ricassa luomutuotteita oli paljon
esillä.
Muutaman kaupunkipäivän jälkeen lähdimme vuokra-autolla San
Josesta. Costa Rican liikenne poikkesi aikalailla suomalaisesta
ajokulttuurista, mutta selvisimme kuitenkin ruuhkaisesta kaupungista pienille
vuoristoteille ja keskelle Costa Rican sademetsää. Pienessä Mastatalin kylässä
majoituimme La Iguana Chocolate Farmille. Tämä vierailu on ollut yksi matkamme
kohokohdista, saimme yöpyä bungalovissa keskellä sademetsän ääniä ja tutustua
Farmin toimintaan. Farmilla oli kanoja, kalkkunoita sekä brahma-lehmiä osana farmin omavaraisuutta.
Ensimmäisenä päivänä tutustuimme kaakaopalmujen
kasvattamiseen ja suklaan valmistusprosessiin – päivän päätteeksi saimme
maistaa valmistamiamme tuotteita, suklaatryffeleitä, kaakaojuomaa sekä suklaata.
Toisena päivänä kiersimme kansallispuistoa Mastatalissa. Saimme tietoa
sademetsän kasveista ja eläimistä. Näimme monenlaisia lintuja, jopa kolibrin
pesän, sammakoita, hämähäkkejä ja muita hyönteisiä. Kuulimme apinoiden ääniä
sekä saimme tuntea ihollamme sademetsäilmaston, joka on todella kostea ja
lämmin.
Kulkiessamme Costa Rican katuja pohdiskelimme suuren
maailman menoa myös markkinoinnin näkökulmasta. Putiikit, tuotteet ja hinnat
toistivat itseään, joten miten yritys voi menestyä ja erottua tällaisessa
ympäristössä? Asiakkaan alitajunta tekee omaa työtään kaiken aikaa ja tuote,
joka kadun alkupäässä tuntuu hieman kiinnostavalta, muuntuu ostokelpoiseksi
viimeistään kadun loppuvaiheilla. Myyjän osuus korostuu, kun tuotteet pysyvät
samana, mutta yllättävää kyllä minkäänlaista ”tuputtamista” ei myyjien asenteissa
ilmennyt. Miamissa markkinointi näkyi kadun varsilla, taivaalla ja puheliaina
myyjinä, Costa Ricassa yleisin markkinoinnin keino tuntui olevan toisto ja
lentolehtiset.
Hintataso yllätti, ilmeisesti viimevuosien aikana maan
elintaso on noussut nopeasti ja keskimääräisesti hinnat olivat hyvin lähellä
(ajoittain jopa korkeammalla) Suomen hintatasoa. Mielikuvia käytettiin
yleisesti hinnoittelun perusteena, mutta suuria vaihteluja liikkeiden hinnoissa
ei juuri ollut. Ohjelmapalveluiden hinnoissa löytyi yllättävän suuri hintahaitari.
Matkakohteita ja matkanjärjestäjiä pohtiessamme halpa hinta herätti epäilystä,
joten säästäminen tässä kohtaa ei tuntunut järkevältä. Hieman kalliimpi hinta,
mutta oppaat ammattitaitoisia ja yrityksillä lisenssit, ongelmia ei juuri
ilmennyt ja sattuessaan ne hoidettiin nopeasti ja asiakkaat huomioiden.
Agropitin matka jatkuu Floridan Orlandoon!
Agropitin matka jatkuu Floridan Orlandoon!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti