torstai 26. maaliskuuta 2015

10 päivää Costa Ricassa

Saavuimme Costa Ricaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Ensimmäinen majapaikkamme oli San Josessa, maan pääkaupungissa. Viihtyisä ja siisti hotellimme, Hotel Ave del Paraiso, sijaitsi keskustan läheisyydessä ja se markkinoi itseään ekologisena ja luomua suosivana. Hotellin vieressä oli myös luomukahvila, ja yleisestikin Costa Ricassa luomutuotteita oli paljon esillä.


Muutaman kaupunkipäivän jälkeen lähdimme vuokra-autolla San Josesta. Costa Rican liikenne poikkesi aikalailla suomalaisesta ajokulttuurista, mutta selvisimme kuitenkin ruuhkaisesta kaupungista pienille vuoristoteille ja keskelle Costa Rican sademetsää. Pienessä Mastatalin kylässä majoituimme La Iguana Chocolate Farmille. Tämä vierailu on ollut yksi matkamme kohokohdista, saimme yöpyä bungalovissa keskellä sademetsän ääniä ja tutustua Farmin toimintaan. Farmilla oli kanoja, kalkkunoita sekä brahma-lehmiä osana farmin omavaraisuutta.




Ensimmäisenä päivänä tutustuimme kaakaopalmujen kasvattamiseen ja suklaan valmistusprosessiin – päivän päätteeksi saimme maistaa valmistamiamme tuotteita, suklaatryffeleitä, kaakaojuomaa sekä suklaata. Toisena päivänä kiersimme kansallispuistoa Mastatalissa. Saimme tietoa sademetsän kasveista ja eläimistä. Näimme monenlaisia lintuja, jopa kolibrin pesän, sammakoita, hämähäkkejä ja muita hyönteisiä. Kuulimme apinoiden ääniä sekä saimme tuntea ihollamme sademetsäilmaston, joka on todella kostea ja lämmin.

Bungalovimme

Kolmas kohteemme Costa Ricassa oli Tyynenmeren rannalla sijaitseva Jacó. Kiersimme Tyynenmeren rantoja sekä kävellen että autolla. Pitkät hiekkarannat ovat mahtavia ja niiden ympärille on rakentunut koko Jacón pieni kaupunki. Alueella järjestetään matkailijoille monenlaista ohjelmaa ja mekin osallistuimme Rainforest Adventure -ohjelmapalveluun. Laskimme vaijeriliukuja pitkin sademetsän rinteitä ja kiipesimme vesiputousta pitkin ylös, tutustuimme matelijanäyttelyyn sekä kasvipuutarhaan.



Kulkiessamme Costa Rican katuja pohdiskelimme suuren maailman menoa myös markkinoinnin näkökulmasta. Putiikit, tuotteet ja hinnat toistivat itseään, joten miten yritys voi menestyä ja erottua tällaisessa ympäristössä? Asiakkaan alitajunta tekee omaa työtään kaiken aikaa ja tuote, joka kadun alkupäässä tuntuu hieman kiinnostavalta, muuntuu ostokelpoiseksi viimeistään kadun loppuvaiheilla. Myyjän osuus korostuu, kun tuotteet pysyvät samana, mutta yllättävää kyllä minkäänlaista ”tuputtamista” ei myyjien asenteissa ilmennyt. Miamissa markkinointi näkyi kadun varsilla, taivaalla ja puheliaina myyjinä, Costa Ricassa yleisin markkinoinnin keino tuntui olevan toisto ja lentolehtiset.


Hintataso yllätti, ilmeisesti viimevuosien aikana maan elintaso on noussut nopeasti ja keskimääräisesti hinnat olivat hyvin lähellä (ajoittain jopa korkeammalla) Suomen hintatasoa. Mielikuvia käytettiin yleisesti hinnoittelun perusteena, mutta suuria vaihteluja liikkeiden hinnoissa ei juuri ollut. Ohjelmapalveluiden hinnoissa löytyi yllättävän suuri hintahaitari. Matkakohteita ja matkanjärjestäjiä pohtiessamme halpa hinta herätti epäilystä, joten säästäminen tässä kohtaa ei tuntunut järkevältä. Hieman kalliimpi hinta, mutta oppaat ammattitaitoisia ja yrityksillä lisenssit, ongelmia ei juuri ilmennyt ja sattuessaan ne hoidettiin nopeasti ja asiakkaat huomioiden. 

Agropitin matka jatkuu Floridan Orlandoon!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti