Raaka-aineissa haluamme korostaa kotimaisuutta aina kun
mahdollista ja mielellään vieläpä lähellä tuotettuna. Mustialan marjat ja omenat saatiin hyvin hyödynnettyä ja jatkossa toivottavasti vielä tätäkin
paremmin. Syksyn aikana pyrimme kasvattamaan yhteistyötä lähialueen tuottajien
kanssa, jotta tuotteissamme voisi vielä paremmin hyödyntää oman alueemme raaka-aine
tarjontaa.
Kesän aikana kokeilimme ja maistelimme (nam) erilaisia reseptejä, kehitimme omamme ja toki paljon on pohdittu myös tuotteiden taloudellista puolta eli hinnoittelua. Ei alkuunkaan niin helppoa kuin äkkiseltään voisi uskoa. Tuotteen hinta koostuu raaka-aineista, energia kuluista ja toki omalle työllekin on arvoa annettava. Hinnoista haluttiin kilpailukykyisiä, kuitenkin niin että jälkeenpäin oltaisiin itsekin tyytyväisiä.
Hakkapeliitta oli ensimmäinen tapahtuma, jossa makuja oli
mukana uuden tuoteperheen kanssa. Samaisessa tapahtumassa Agropit myi myös Mustialan
hunajayhtymän keräämää hunajaa, jota omissakin tuotteissa on hyödynnetty.
Hunaja monipuolisena tuotteena löytyy hunajasinapin sekä raparperi-chutneyn
raaka-aineista. Hakkapeliitassa
ajatuksena on käsintehdyt ja vanhaa kunnioittavat tuotteet ja perinteet. Makuja Mustialasta on
puhtaasti opiskelijoiden käsityötä, puhtaista ja tuoreista raaka-aineista
valmistettuja tuotteita. Mikä voisikaan olla parempi paikka lanseerata uudet
tuotteemme? Hakkapeliitassa päästiin pukeutumaan teeman mukaisesti ja toki
teema huomioitiin myös kojua suunnitellessa.
Hartolan markkinat 7.9 olivat toinen suuri tapahtuma, johon
valmistautuminen aloitettiin jo hyvissä ajoin. Hakkapeliitan jäljiltä varastot
olivat tyhjentyneet ja uusia eriä alettiin valmistamaan toista viikkoa ennen
tapahtumaa. Muutamia kokeilujakin tehtiin uusien tuotteiden toivossa mm. omenachutney
raparperichutneyn rinnalle. Ideasta luovuttiin muutaman kokeiluerän jälkeen, tulinen
omenahillo ei raatia miellyttänyt.
Viimeinen viikko ennen markkinoita oli yhtä hässäkkää, mutta
lopulta oli viimeinenkin hillo purkissa ja perjantai iltana haettiin vielä tuorepuristetut
omenamehut mehustamolta. Lauantai aamuna (yönä) aloitettiin matka kohti Hartolan kuningaskuntaa.
Markkinakansa otti tuotteet vastaan positiivisesti ja erityisesti tuorettakin
tuoreempi omenamehu ja omenahillo herättivät kiinnostusta.
Makuja mustialasta pyrkii jatkossakin tekemään tuotteensa kauden
kasviksista ja hedelmistä, syksyssä
pääroolissa ovat tietysti marjat ja omenat. Jahka syksyn lehdet putoavat katse suunnataan joulua kohden jolloin odotettavissa onkin taas
ihan uudenlaisia tuotteita ja kokeiluja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti