torstai 12. syyskuuta 2013

Kesästä syksyyn Makujen matkassa

Kesä oli hiljaista aikaa kampuksella, Makuja Mustialasta sen sijaan ei moisesta ole piitannut vaan toimintaa kehiteltiin vaihtelevasti koko kesän ajan. Kesän aikana projektiryhmä on tehnyt suunnitelmia ja maalaillut mielessään kuvia tuoteperheestä jollaisesta itsekin haluaisi valita tuotteensa toreilla tai kaupan hyllyltä.

Raaka-aineissa haluamme korostaa kotimaisuutta aina kun mahdollista ja mielellään vieläpä lähellä tuotettuna. Mustialan marjat ja omenat saatiin hyvin hyödynnettyä ja jatkossa toivottavasti vielä tätäkin paremmin. Syksyn aikana pyrimme kasvattamaan yhteistyötä lähialueen tuottajien kanssa, jotta tuotteissamme voisi vielä paremmin hyödyntää oman alueemme raaka-aine tarjontaa.

Kesän aikana kokeilimme ja maistelimme (nam) erilaisia reseptejä, kehitimme omamme ja toki paljon on pohdittu myös tuotteiden taloudellista puolta eli hinnoittelua. Ei alkuunkaan niin helppoa kuin äkkiseltään voisi uskoa. Tuotteen hinta koostuu raaka-aineista, energia kuluista ja toki omalle työllekin on arvoa annettava. Hinnoista haluttiin kilpailukykyisiä, kuitenkin niin että jälkeenpäin oltaisiin itsekin tyytyväisiä.

Hakkapeliitta oli ensimmäinen tapahtuma, jossa makuja oli mukana uuden tuoteperheen kanssa. Samaisessa tapahtumassa Agropit myi myös Mustialan hunajayhtymän keräämää hunajaa, jota omissakin tuotteissa on hyödynnetty. Hunaja monipuolisena tuotteena löytyy hunajasinapin sekä raparperi-chutneyn raaka-aineista. Hakkapeliitassa ajatuksena on käsintehdyt ja vanhaa kunnioittavat  tuotteet ja perinteet. Makuja Mustialasta on puhtaasti opiskelijoiden käsityötä, puhtaista ja tuoreista raaka-aineista valmistettuja tuotteita. Mikä voisikaan olla parempi paikka lanseerata uudet tuotteemme? Hakkapeliitassa päästiin pukeutumaan teeman mukaisesti ja toki teema huomioitiin myös kojua suunnitellessa.

Hartolan markkinat 7.9 olivat toinen suuri tapahtuma, johon valmistautuminen aloitettiin jo hyvissä ajoin. Hakkapeliitan jäljiltä varastot olivat tyhjentyneet ja uusia eriä alettiin valmistamaan toista viikkoa ennen tapahtumaa. Muutamia kokeilujakin tehtiin uusien tuotteiden toivossa mm. omenachutney raparperichutneyn rinnalle. Ideasta luovuttiin muutaman kokeiluerän jälkeen, tulinen omenahillo ei raatia miellyttänyt.
Viimeinen viikko ennen markkinoita oli yhtä hässäkkää, mutta lopulta oli viimeinenkin hillo purkissa ja perjantai iltana haettiin vielä tuorepuristetut omenamehut mehustamolta. Lauantai aamuna (yönä) aloitettiin matka kohti Hartolan kuningaskuntaa. Markkinakansa otti tuotteet vastaan positiivisesti ja erityisesti tuorettakin tuoreempi omenamehu ja omenahillo herättivät kiinnostusta.


Makuja mustialasta pyrkii jatkossakin tekemään tuotteensa kauden kasviksista ja hedelmistä, syksyssä pääroolissa ovat tietysti marjat ja omenat. Jahka syksyn lehdet putoavat  katse suunnataan  joulua kohden jolloin odotettavissa onkin taas ihan uudenlaisia tuotteita ja kokeiluja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti