tiistai 9. huhtikuuta 2013

sun pitää vetää vaan hyvä pitchi sekä brändätä itsesi hyvin, mutta muista että perus CV on aika väsynyt.

...eli, tänään tehtiin osan porukan kanssa retki Tampereelle ProAkatemiaan tutustumaan heidän tiimiyrityksiinsä ja toimitiloihin. Pääsimme seuraamaan HYPE nimisen osuuskunnan pajaa (= treenit) jossa pääsimme itsekin mukaan menoon miettimään minkälaisia Portfolioita olisi kannattava tehdä vai kannattaako niitä tehdä?

Mutta ensin siis alkuun. Saavuimme keskelle pajaa, jossa oli aiheena tänään "Brand Yourself" eli asiaa työnhausta, itsensä brändäämisestä ja millainen vaikutelma pitäisi jättää haastattelijalle. Verrattuna meidän treeneihin varmaan jokaisella paikalla olleella Mustialan tiimiyrittäjällä kävi mielessä, että "miksi he ovat noin hiljaa??!" Meidän treeneissä yleensä puhetta piisaa välillä niinkin paljon, että treenien vetäjän on pakko laittaa aihe katkolle jotta ehditään käydä läpi kaikki tarvittavat asiat neljän tunnin aikana. Kuitenkin, kun aihetta lähdettiin purkamaan enemmän, saatiin myös Hypeen hieman energiaa ja puhetta alkoi tulla, mutta kovin hiljaisilta vaikuttivat silti. Tähän voi ehkä olla syynä se, että heidän "paja" on paljon enemmän oppimis/opetustapahtuma, ja heillä on erikseen viikkopalaveri jossa käydään läpi mm. projekteja ja pidetään tiimiläisiä ylipäätään kartalla. Tästä mekin voisimme vähän lainata ideaa. Benchmarkata.

pajassa heitettiin myös mielenkiintoinen ajatus ilmoille: Vanhat jutut kannattaa tehdä uudella tavalla ja uudet jutut vanhalla tavalla, koska jos tekee uudet jutut uudella tavalla, se menee yleensä yli. Eli edelleenkään ei kannata lähteä keksimään pyörää uudestaan, mutta sitä voi parannella. Kuulemma ProAkatemia vitsinä on jo monet vuodet kulkenut se, kuinka jokainen uusi tiimi haluaa tehdä jotain ennen näkemätöntä ja kuulematonta mitä ProAkatemiassa ei ole koskaan ennen tehty mutta lopputulos usein on same old same old uudella lähestymistavalla. Tästä mekin saamme toivottavasti varmuutta siihen, ettei uuden idean tarvi kilpailla kuulentojen kanssa vaan tuottavaidea voi olla myös jotain hyvin tavallista, vain toteutettuna tuoreella tavalla.

Vierailu oli mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä - välillä tunsi itsensä aivan maalaiseksi kun Hype viljeli business jargonia minkä kerkesi niin että välillä hitaampia heikotti. Miettiessämme millainen portfolia meidän alallamme voisi tehdä, saimme ajatuksen osuuskuntamme omasta Portfoliosta - vaikka meidän ei ehkä ole viisasta tehdä innovatiivisen erilaista portfoliota hakiessamme paikkaa paikallisesta maatalouskaupasta, voisi ideaa kehittää suhteissamme isoihin maatalousalan konserneihin. Silloin pitää miettiä olisiko sen hyvä olla  netissä, tikulla vai paperilla. You got to think BIG.

Iso kiitos vierailusta kaikille asianosaisille! 

ps. pahoittelen finglishin ja jargonin käyttöä, huonot tavat tarttuvat vaikka yrittäisi taistella vastaan. :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti